Obok mojej działki budowlanej jest potężna działka na której w oddali postawiono farmę fotowoltaiczną, jednakże okazuje się że jest zamiar postawienia kolejnej farmy na tej działce bliżej mojej działki, czy istnieją jakieś obostrzenia co do zasad budowy farm oraz odległości od budynków? Czy jestem w razie czego w stanie zablokować taką inwestycje?
Odpowiadając na Pana pytanie w pierwszej kolejności należy wskazać, że uruchomienie farmy fotowoltaicznej jest bardzo skomplikowanym i czasochłonnym procesem prawnym, który reguluje wiele różnych aktów prawnych.
Obowiązujące przepisy nie przewidują jednak wymogów co do odległości tego typu obiektów od zabudowy mieszkaniowej.
Należy natomiast ustalić w jakiej odległości od sieci średniego napięcia znajduje się działka, na której ma powstać farma fotowoltaiczna. Wymagana jest odległość do 200 m od linii energetycznej.
Ponadto, istnieją ograniczenia związane ze wznoszeniem instalacji fotowoltaicznych bezpośrednio przy granicy pasa drogowego – należy zachować odległość określoną w zależności od kategorii drogi i tego, czy instalacja powstaje na terenie zabudowanym, czy poza nim. Istotnym jest w tym zakresie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zgodnie z którym obiekty budowlane przy drogach oraz niebędące obiektami budowlanymi reklamy umieszczone przy drogach poza obszarami zabudowanymi, powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej:
Lp.
Rodzaj drogi
W terenie zabudowy
Poza terenem zabudowy
1
Autostrada
30 m
50 m
2
Droga ekspresowa
20 m
40 m
3
Droga ogólnodostępna
a) krajowa
10 m
25 m
b) wojewódzka, powiatowa
8 m
20 m
c) gminna
6 m
15 m
Skoro inwestycja ma powstawać na terenie rolnym, koniecznym jest ustalenie jakiej klasy jest gleba na tym gruncie oraz jakie jest jej pochodzenie. Jest to niezbędne do ustalenia czy niezbędne będzie wyłączenie danej nieruchomości spod produkcji rolnej. W przypadku wyższych klas gleb opłata jednorazowa za wyłączenie danej nieruchomości spod produkcji rolnej jest wyższa (np. w przypadku klasy I gleb pochodzenia mineralnego i organicznego opłata wynosi 437 175 zł za 1 ha). Decyzja zezwalającej na wyłączenie z produkcji rolniczej jest konieczna w przypadku:
użytków rolnych wytworzone z gleb pochodzenia mineralnego i organicznego, zaliczone do klas I, II, III, IIIa, IIIb;
użytki rolne klas IV, IVa, IVb, V i VI wytworzone z gleb pochodzenia organicznego
innych gruntów rolnych wskazanych przez ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Następne obostrzenia mogą wynikać z prawa geologicznego i górniczego oraz przepisów o ochronie przyrody czy zabytków i opiece nad zabytkami
Aby rozpocząć proces inwestycyjny inwestor najpierw zobowiązany jest uzyskać decyzję środowiskową, która wydawana jest przez Wójta/Burmistrza/Prezydenta Miasta (art. 75 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko). Decyzja ta wydawana jest po opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Organ wydając decyzję środowiskową musi sprawdzić czy inwestycja spełnia szereg kryteriów wymienionych w ustawie, m. in. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia (ewentualne zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji; usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych; czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania).
Następne konieczne jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, o ile teren nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy, inwestor musi wystąpić o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. W takim postepowaniu może Pan wstąpić jako strona. Zgodnie z art. 28 Kodeksu Postępowania Administracyjnego stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 sierpnia 2000 r. sygn. akt IV SA 1355/98 należy przyjąć, że postępowanie w sprawie dopuszczenia do budowy na określonej działce inwestycji powodującej określone uciążliwości w strefie przekraczającej granice tej działki dotyczy interesu prawnego osoby, której nieruchomość znajdzie się w strefie uciążliwego oddziaływania zamierzonej inwestycji. Taka osoba – właściciel nieruchomości, na którą oddziałuje inwestycja może stać się stroną postępowania o pozwolenie na budowę. W takim postępowaniu może Pan podnosić argumenty przemawiające za negatywnym rozpatrzeniem wniosku inwestora.
Ponadto, wskazać należy, że działalność polegającą na produkcji energii elektrycznej wymaga uzyskania koncesji (art. 32 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne).
Nowosielski i Wspólnicy to Kancelaria radców prawnych i adwokatów oraz prawników udzielająca profesjonalnych porad prawnych. Prawnik bielsko czy też adwokat bielsko, albo radca prawny bielsko to hasła, pod jakimi najczęściej nas znajdziecie w internecie. Działamy na terenie Bielsko Białej. Zapraszamy do kontaktu.
© 2024 Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Nowosielski i Wspólnicy sp. j.